گرما درمانی برای دیسک کمر

این مقاله را به اشتراک گذارید!

دیسک کمر چه نوع دردی است؟

یکی از دردناک‌ترین دردهای ایجاد شده در بدن دیسک کمر است. این درد به دلیل وارد شدن فشار زیاد ایجاد می‌شود، در برخی مواقع نیز در اثر افزایش سن، عضلات کمر ضعیف می‌شوند و این مسئله باعث ایجاد دیسک کمر می‌شود.

زمانی که یکی از چهار دیسک‌های کمر از قسمت عقبی دچار بیرون زدگی شوند، این قسمت خارج شده بر روی نخاع فشار وارد می‌کند و در نتیجه باعث ایجاد درد در ناحیه کمر می‌شود. روش‌های مختلفی برای درمان دیسک کمر وجود دارد و عمل جراحی یکی از آن‌ها است.

اما بهتر است جراحی را در آخر لیست خود قرار دهید. یکی از موثرترین شیوه‌های درمانی این بیماری گرما درمانی با استفاده از ماساژور کمر است. در ادامه به بررسی استفاده از گرما برای از بین بردن این درد می‌پردازیم.

گرما درمانی چیست؟

بهترین راه برای تسکین درد دیسک کمر استفاده از روش گرما درمانی است. گرما باعث افزایش درجه حرارت بدن در ناحیه آسیب دیده می‌شود. زمانی که دمای بدن شما بالا می‌رود، جریان خون و گردش خون بهتر می‌شود بنابراین هنگامی که درجه حرارت را در ناحیه‌ خاصی از بدن افزایش دهید، گردش خون در آن ناحیه خاص افزایش می‌یابد و افزایش گردش خون باعث شل شدن ماهیچه می‌شود و در نهایت درد و ناراحتی کاهش پیدا می‌کند.

از آن جا که گرما باعث می‌شود تا جریان و گردش خون بهبود پیدا کنند، می‌تواند اثرگذاری خوبی برای التیام دردها باشد. اما نکته مهمی که باید درباره معنای حرارت درمانی بدانید، این است که منظور ما قرار دادن یک جسم داغ بر روی پوست نیست، بلکه منظور استفاده از یک گرمای ثابت است نه وسیله داغی که باعث سوختن پوست شما شود.استفاده از تشک برقی، کیسه آب گرم، رفتن به سونا و … از جمله کارهایی هستند که گرما را به خوبی بر روی پوست شما هدایت می‌کنند و باعث سوختن بدن شما نمی‌شوند.

نحوه استفاده از گرما

درباره این که گرما درمانی چیست به صورت مفصل صحبت کردیم اما نکته مهم در این موضوع نحوه اعمال و استفاده از حرارت درمانی برای دیسک کمر است. اینکه چگونه باید گرما بر پوست وارد شود به نقطه‌ای که درد وجود دارد بستگی دارد. در صورتی که درد بدن ناشی از سفت شدن ماهیچه‌ها باشد باید از گرمای موضعی مانند تشکچه حرارتی استفاده کرد. استفاده از یک حوله داغ نیز گزینه مناسبی است.

حرارت درمانی چگونه کار می کند؟

دیسک کمر همانطور که گفتیم به دلیل وارد شدن فشارهای زیاد ایجاد می‌شود و در نتیجه باعث ایجاد تنش در ماهیچه و بافت‌های اطراف ستون فقرات می‌شود و همین عاملی برای محدود شدن گردش مناسب و فرستادن سگینال‌های درد به مغز است. اسپاسم عضلانی در ناحیه کمر می‌تواند برای شما طاقت فرسا باشد، اما گرما درمانی بهترین گزینه برای از بین بردن این درد است.

مکانیسم‌های حرارت درمانی برای از بین بردن درد

برای از بین بردن درد دیسک کمر می‌توان از مکانیسم‌های مختلف گرما درمانی استفاده کرد. در ادامه به معرفی هر یک از این مکانیسم‌ها می‌پردازیم.

  • حرارت درمانی عروق خونی، برای دیسک کمر و عضلات اطراف کمر باعث می‌شود تا این عضلات گشاد شوند. این فرایند جریان اکسیژن و مواد مغذی را به ماهیچه‌ها افزایش می‌دهد و به بهبود بافت آسیب دیده کمک می‌کند.

حرارت درمانی برای از بین بردن درد

  • گرما باعث تحریک گیرنده‌های حساس پوست می‌شود به این معنی که اعمال گرما به قسمت تحتانی کمر، انتقال سیگنال‌های درد به مغز را کاهش می‌دهد و تا حدی ناراحتی و درد دیسک کمر را برطرف می‌کند.
  • استفاده از گرما باعث کشش بافت‌های نرم اطراف ستون فقرات از جمله ماهیچه‌ها و بافت همبند می‌شود. در نتیجه با گرما درمانی سفتی و همچنین آسیب در دیسک کمر کاهش پیدا می‌کند.

مزیت‌های گرما درمانی

همانطور که گفتیم برای کاهش درد دیسک کمر می‌توان از گرما درمانی استفاده کرد، این روش درمانی می تواند با استفاده از دستگاه ماساژور نیز تکمیل گردد و مزیت‌های بیشتری نیز دارد. مزیت‌های حرارت درمانی و ماساژ باعث می شود تا این روش درمانی جذاب‌تر از سایر روش‌ها باشد.

حرارت درمانی بسیار ارزان و حتی در مواردی رایگان است. شما به کمک یک حوله گرم در منزل می‌توانید از این روش برای تسکین درد استفاده کنید. همچنین این روش به آسانی قابل انجام است. از دیگر مزیت‌های این روش حمل ساده و آسان پوشش‌های حرارتی است. برای بسیاری از افراد حرارت درمانی هنگامی که با سایر روش‌های درمانی مانند فیزیوتراپی و ورزش ترکیب شود بهتر نتیجه می‌دهد.

حرارت درمانی

چه افرادی می‌توانند از حرارت درمانی استفاده کنند؟

اینکه چه افرادی می‌توانند از گرما درمانی برای کاهش درد دیسک کمر یا سایر دردهای بدن استفاده کنند بسیار مهم است. همانطور که گفتیم حرارت درمانی می‌تواند بسیار مفید باشد به خصوص در افرادی که از دردهای مزمن رنج می‌برند. استفاده از گرما نیز برخلاف دیگر روش‌ها مانند جراحی بسیار ارزان‌تر و آسان‌تر است و نتیجه بهبودی فرد را نیز سریع نشان می‌دهد.

اما لازم است بدانید حرارت تراپی می‌تواند در برخی از مواقع برای بعضی از افراد خطرناک باشند. افرادی که دارای دیابت، بیماری عروقی، درماتیت، مولتیپل و … هستند نباید از این روش‌ها برای کاهش درد خود استفاده کنند. افرادی که دارای فشار خون بالا هستند یا خانم‌های باردار نیز باید قبل از استفاده از روش‌های حرارت درمانی با پزشک خود مشورت کنند.


مشترک شدن در خبرنامه ما

به روز رسانی دریافت کنید و از بهترین ها بیاموزید

داروهای بیشتر برای کاوش

محصولات بهداشتی

آیلیا Eylea چیست؟ – تزریق ایلیا در چشم

آیلیا Eylea چیست؟    در صورت نیاز به خرید  با شماره تماس 09334445543 تیم پشتیبانی داروباکس تماس بگیرید. +داروی آیلیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسم و یا عکس دارو را برای ما بفرستید

در کوتاه ترین زمان ممکن درب منزل تحویل بگیرید

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

Facebook X linkedin WhatsApp WhatsApp Telegram